ACTUALITAT, ENTREVISTES

Youtubers a l’escola

Xavier Piñol és un professor de l’escola que té un canal de YouTube on penja els seus projectes i vídeos musicals. YouTube s’ha convertit en un canal de difusió d’avui dia i, per aquest motiu, parlem amb ell sobre aquest canal i també sobre la seva segona professió.

  • Què et va portar a fer un canal de Youtube?

La creació del meu canal YouTube va començar de forma casual. Em dedico a la música i a la creació musical i el vaig crear per “anunciar” l’estrena d’una obra meva.

És molt senzill fer-ne un. De fet, quan et crees un compte de correu electrònic gmail, automàticament ja tens creat un canal youtube vinculat.

  • Què et va motivar a ser professor?

És molt difícil dedicar-te a la música només tocant i fent concerts. Normalment els músics hem de buscar altres àmbits professionals per acabar de complementar la nostra activitat. Fa temps que vaig provar la docència musical i em va agradar, ja que poder explicar i fer que els teus alumnes visquin experiències musicals de forma directa com ho puc fer jo dalt de l’escenari és quelcom difícil i a l’hora fascinant.

Ser professor m’ajuda a aprendre com a persona i com a músic. També haig de confessar que necessito tocar i que quan fa una setmana que no tinc concerts o no he tocat a casa tinc una mica de “mono”: no podria només dedicar-me a ser professor sense tocar.

  • Quin és el propòsit principal del canal?

Com t’he comentat, el propòsit inicial va ser anunciar l’estrena d’una obra meva. D’això fa molt de temps ja i la veritat és que actualment el canal YouTube, a part d’anunciar nous esdeveniments, l’utilitzo per penjar vídeos tutorials pels meus alumnes que ajuden a aprendre a tocar la flauta, per penjar vídeos on surto jo tocant i que crec que són interessants per mostrar la meva vessant musical. Actualment també l’utilitzo per penjar els vídeos-exàmens que em demanen fer des de la universitat on estic estudiant el grau d’educació musical per a primària.

Tenir vídeos al canal YouTube t’ajuda després a penjar-los i compartir-los a les xarxes socials.

  • Tens pensat algun projecte futur que consisteix en aquest tema?

El canal YouTube el tinc poc cuidat, però crec que és una eina que tota la gent que es dedica a l’àmbit de creació (sigui musical, teatral, pictòric, …) n’hauria de tenir un per mostrar la seva activitat.

De projectes? Sempre en tinc. M’han encarregat pensar i dissenyar un espectacle per a cor gòspel, cobla i trio de jazz amb més de 100 músics dalt de l’escenari. Aquest maig participo en una estrena d’un monòleg teatral sobre Penèlope (la dona d’Ulisses, el personatge mitològic). Sempre tinc projectes al cap i de ben segur que penjaré algun fragment al canal per fer-ne promoció.

  • Tens pensat crear un grup o ja estàs integrat a algun?

Fa més de 25 anys que estic en el món de la cobla. La cobla és un conjunt instrumental d’11 músics que es dedica a tocar musical tradicional catalana. Amb aquest grup he voltat per tota Catalunya tocant per les places dels pobles fins als principals auditoris i sales de concert del país. Tocar en un grup és especial i a vegades inexplicable: estar en un concert al Palau de la Música davant d’un miler de persones necessites tenir al costat gent i companys que et donin seguretat i tinguin confiança en tu quan has de fer un solo davant de tot el públic.

Tot i això, tocar en grup també comporta moltes hores de viatge, assaig, pressions, temps junts fora de casa que a vegades són difícils de gestionar. De totes maneres, poder tocar en grup crec que és un privilegi que no tothom ho pot fer.

  • Quins instruments toques?

Fa 27 anys em vaig introduir en el món de la música amb el tible, un instrument de la música tradicional. Aquest el vaig estudiar a casa de forma autodidàctica, però no de manera oficial. Anys més tard vaig començar a estudiar música de forma oficial a l’escola municipal de música de Premià de Mar i allà vaig començar a tocar el saxo. Amb el saxo vaig estudiar tot el grau professional de música (6 anys). En els dos últims anys d’aquest vaig haver d’agafar un segon instrument i aquest va ser l’oboè (instrument de música clàssica). Dos anys més tard vaig fer les proves oficials per entrar a estudiar el títol superior de música a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). Aquesta prova la faig fer amb el saxo i amb l’oboè i finalment em van acceptar per cursar la carrera amb l’oboè.

De tota manera, actualment em dedico professionalment més amb el tible, justament aquell instrument que no tinc cap formació oficial.


Comentaris tancats.